boote-soya مواد مغذی در سویا

ویتامین E  : دانه سویا محتوی ویتامین Eاست كه روی سلامت پوست و مو اثر دارد و از كم خونی جلوگیری می كند.

ویتامین B1  : موجود در دانه سویا جلوی خستگی و انواع بیماری های عصبی را می گیرد،افزایش دهنده انرژی است و برای زنان باردار و شیرده و همچنین برای ورزشكاران و میانسالان مفید می باشد. 

ویتامین  B2 : كه در سویا وجود دارد، از زخم های لب و زبان و متورم شدن زبان و همچنین از مبتلا شدن به آب مروارید پیشگیری می كند.

منیزیم : موجود در سویا اثرات مفید بر استخوان و رگ های خونی، مخصوصا بر عضلات قلب دارد و از لخته شدن خون و انسداد رگ های خونی جلوگیری می كند

کلسیم : استئوپروز(پوکی استخوان) یكی از بیماری های شایع استخوان است كه در این بیماری استخوان ها كوچك و شكننده می شوند. ورزش كردن و استفاده از مكمل های کلسیم و ویتامین D  و مصرف میوه جات و سبزیجات می تواند در جلوگیری از این بیماری نقش مهمی داشته باشد.اگر زیاد پروتیئن حیوانی مصرف كنید، كلسیم از استخوانهایتان برداشته شده و از طریق ادرار  یا مدفوع از بدن خارج می شود، ولی سویا و به طور كلی پروتئین های گیاهی نه تنها فاقد این اثر هستند، بلكه میزان ذخیره كلسیم را زیاد می كنند.

ایزوفلانوئید : از دیگر مواد موجود در سویا، ایزوفلاوونوئیدها هستند كه جلوی شكستن استخوان را می گیرند و مانند هورمون استروژن (هورمون زنانه) باعث ساخت استخوان و جلوگیری از تخریب استخوان می شوند.

فیبر : فیبر موجب كاهش وزن، كاهش كلسترول و تری گلیسیریدها و افزایش كاركرد روده ی بزرگ می شود و از سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند. همچنین جلوی یبوست را می گیرد. این نكته را نیز نباید فراموش كنیم كه زیاد مصرف كردن سویا (غلات) موجب اسهال، نفخ و درد شكم می شود.

سویا و یائسگی

نشانه های یائسگی عبارت است: عرق كردن و گرمای زیاد بدن، پوكی استخوان، بیماری قلبی و ریزش موی سر. این عوارض در نتیجه ی كاهش استروژن (هورمون زنانه) به وجود می آیند. اگر شما جزو مصرف كنندگان سویا هستید، دیگر نگران عوارض یائسگی نباشید.  در ژاپن مردم زیاد سویا مصرف می كنند و بررسی ها نشان داده که تنها 3/1 خانم های ژاپنی علائم یائسگی را بروز داده اند.تحقیقات نشان داده است كه زنانی كه هر روز سویا مصرف می كنند، حدود40 درصد عوارض ناشی از یائسگی را از بین می برند.پس بهتر است از سویا به جای پروتیئن حیوانی استفاده كنیم تا از عوارض ناشی از مصرف  پروتیئن حیوانی در امان مانیم.

سویا و سرطان

سرطان هایی از قبیل سرطان سینه، تخمدان و پروستات با كمك سویا از بین رفته است. پس بهتر است این ماده مغذی را بهتر بشناسیم و در زندگی خود از مزایای  وافر آن بهرمند شویم.

سویا یكی از بهترین مواد غذایی است كه دارای منافع بیشماری می باشد و می تواند پایه رژیم غذایی را تشكیل دهد.

 مصرف سویا              

* كمك به هضم غذا

* پایین آوردن كلسترول خون

* سلامت روده و معده

* جلوگیری از بیماری پوکی استخوان

* كاهش عوارض یائسگی

* كاهش عوارض بیماری دیابت

* جلوگیری از بیماری های قلبی

* جلوگیری از بیماری پروستات

* جلوگیری از سرطان به خصوص سرطان های راست روده، سینه، تخمدان و روده بزرگ.

 

منبع :اینترنت،تبیان...